13 oktober 2020: Aanvaring roeisloep 'Bachus' met duwbak te Valkenburg

Incident: aanvaring met onderkoelingsslachtoffers en overleden roeier 2 dagen na aanvaring


(bron: Omroep West)

Zeven mensen te water na aanvaring vrachtschip en roeisloep; één slachtoffer gereanimeerd

Bij een aanvaring tussen een vrachtschip en een sloep zijn dinsdagavond 13 oktober 2020 in Valkenburg zeven mensen in het water terechtgekomen. Eén van hen is door omstanders op de kant getrokken en gereanimeerd, meldt een woordvoerder van de brandweer. De zes anderen wisten zelf uit het water te komen.
De aanvaring gebeurde rond 20:15 uur in de buurt van de Joop van der Reijdenbrug in Valkenburg. De twee vaartuigen botsten door onbekende oorzaak met elkaar en zo raakten de opvarenden van de sloep te water.
Het slachtoffer dat moest worden gereanimeerd is met spoed naar het ziekenhuis gebracht en helaas 2 dagen later overleden. Van de overige zes roeiers zijn er drie voor controle naar het ziekenhuis gebracht. De andere drie konden gewoon naar huis, zegt de brandweerwoordvoerder.

Het Openbaar Ministerie gaat niemand vervolgen voor het dodelijke ongeluk. De stuurman van de roeisloep waarin het slachtoffer zat, had de duwbak moeten zien. Toch is een strafrechtelijke vervolging niet op zijn plaats, aldus het OM. Daarom werd de zaak geseponeerd.

De twee boten kwamen op 13 oktober 2020 's avonds met elkaar in botsing. Bij het ongeval raakte een van de roeiers, een 63-jarig lid van de Katwijkse roeivereniging Ferox zwaargewond. Hij werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht, waar hij twee dagen later aan zijn verwondingen overleed.
Het Openbaar Ministerie heeft met onder meer een reconstructie geprobeerd te achterhalen wat er precies bij de Joop van der Reijdenbrug is gebeurd. Het vrachtschip kwam uit Katwijk, de roeiboot voer in tegenovergestelde richting. Bij de brug kwamen de twee boten met elkaar in aanvaring, waarbij alle roeiers in het water terechtkwamen.

Niet gezien

De schippers verklaarden allebei dat ze de ander niet hadden gezien. Uit de zogeheten schouw bleek dat de duwbak stuurboord hield, zoals de vaarregels voorschrijven. Ook werd duidelijk dat hij de roeisloep nauwelijks kon zien, ook al had de sloep de verplichte verlichting. Volgens het OM is het duidelijk dat de schipper van de duwbak niets te verwijten valt.
Bij de roeisloep is dit anders. Die hield tijdens het varen niet stuurboord aan. Dat is verplicht bij het passeren van andere schepen. De schipper van de roeiboot verklaarde door de brug het vrachtschip niet gezien te hebben. Het OM is van mening dat de schipper rekening had moeten houden met de mogelijkheid dat er een ander schip onder de brug door zou varen.

Geen recht aan leed nabestaanden

Volgens het OM houdt dit echter niet in dat de schipper van de roeiboot in strafrechtelijke zin schuld heeft aan het ongeval. Hij heeft wel het Binnenvaartpolitiereglement overtreden. Op deze overtreding staat volgens het Openbaar Ministerie een beperkte straf. Het OM ziet er echter vanaf om deze straf op te leggen. Deze straf zou geen recht doen aan het leed van de nabestaanden van de overleden roeier. Daarbij komt ook dat de schipper zelf in de sloep zat die werd overvaren en dat hij erg onder de indruk is van wat er is gebeurd. Het OM heeft daarom besloten ook de zaak tegen deze schipper te seponeren en geen straffen op te leggen voor het dodelijke ongeval.

© Media TV


Wat leren we van dit incident?

In het donker varen vergt veel van een stuurman. Navigatieverlichting en lichten aan de wal kunnen verwarring geven. Voeren van de juiste navigatieverlichting biedt geen zekerheid of andere boten je goed kunnen zien. Een bekwame stuurman dient de BPR-regels te kennen en na te leven. 


Heb je ook voorbeelden van (bijna) incidenten? Stuur ze in! Klik hier >>