Weersomstandigheden
Hou rekening met weersomstandigheden. Hitte, kou, regen, onweer en (harde) wind kunnen een training of wedstrijd behoorlijk beïnvloeden. Respecteer bij wedstrijden altijd het besluit van wel of niet doorgaan van de race door de organisatie. Daarnaast spelen bekwaamheid / ervaring van stuur en overige bemanning ook een grote rol. Als een race bij pittige omstandigheden doorgaat maar de stuur twijfelt, dan zou deze stuur moeten besluiten toch niet mee te doen. Ondanks twijfel wel meedoen kan een lastig dilemma voor de schipper van een eventuele volgboot zorgen. Stel dat deze schipper twijfelt, maar zich 'verplicht' voelt om dan toch maar uit te varen? Hier kan groepsdruk een meewegende factor worden! Een bekwame stuur laat zich niet beïnvloeden hierdoor! En de beslissing van de stuur dient ten alle tijde gerespecteerd te worden, zonder discussies.
Besef bij trainingen dat we onze sporthobby beoefenen en dus geen onnodige risico's willen lopen. De stuurman beslist zonder discussie van de rest. En voelt dit niet goed, beslis dan voor jezelf en doe desnoods niet mee met de training. Dit moeten de overige teamleden ten alle tijde respecteren. Check voor iedere training de weersverwachting, er zijn genoeg handige apps tegenwoordig.
HITTE
Roeien bij hoge temperaturen betekent meer vochtverlies door zweten. De (bekwame) stuurman dient in te schatten of roeien nog verantwoord is. Bij temperaturen boven de 30 graden Celsius en volle zon is er een reëel risico op oververhitting (hypothermie). Indien er geroeid gaat worden, moeten er voldoende (extra) drinkpauzes ingelast te worden. De roeiers dragen bij voorkeur sneldrogende kleding die het zweet snel afvoeren. Zorg voor bescherming van het hoofd en draag een witte cap o.i.d. En smeer je vooraf in met een goede zonbescherming, op het water gaat verbranden 2 x zo snel door de reflectie van zon in het water! De stuur let extra op de roeiers, en dient de symptomen van oververhitting te kennen. Zorg dat je weet wat te doen bij oververhitting! En neem extra (drink)water mee voor alle opvarenden.
KOU
Roeien bij lage temperaturen geeft kans op onderkoeling, zeker als het ook hard waait en er buiswater over de sloep kan slaan. Hou rekening met de gevoelstemperatuur, die bij veel wind fors lager is dan de buitentemperatuur. Zorg voor voldoende beschermende - winddichte - kleding, bij voorkeur in meerdere lagen zodat je kleding uit kunt doen/ aan kunt trekken. En draag bij voorkeur een reddingsvest. Buiswater - zeker in het koude seizoen - verhoogt het risico op onderkoeling aanzienlijk. En bij een onverhoopte man overboord situatie dient er snel en juist gehandeld te worden. Kou/ onderkoeling is één van de meest onderschatte risico's op het water. Trek direct na een training/ wedstrijd een sweater of jas aan om te voorkomen dat je in bezwete roeikleding sterk afkoelt. Of nog beter; trek droge kleding aan!
REGEN
Afhankelijk van het seizoen kan regen lekker verkoelend werken, of juist onderkoeling versnellen. Dus zorg voor regenkleding als er risico op te veel afkoeling is. Zorg ook voor een set droge kleding die na de training/ wedstrijd aangetrokken kan worden. Bij miezeren/ motregen kan het zicht snel verslechteren, zie 'mist / slecht zicht'.
ONWEER
Check regelmatig de KNMI waarschuwingen, en annuleer bij kans op onweer altijd de training/ wedstrijd! Open boten bieden geen enkele bescherming, erger nog, ze zijn levensgevaarlijk tijdens onweer. Onweer kan ook zeer snel en ter plekke ontstaan, dus vertrouw niet alleen op het weerbericht of weerapps, maar vertrouw vooral ook op het gezonde verstand. Mocht het onweer je tijdens een training of wedstrijd overvallen, verlaat dan zo snel mogelijk het water en zoek een veilig heenkomen. Mocht er aan de wal geen schuilplaats in de buurt zijn, blijf dan op minstens drie meter afstand van elkaar. Ga niet schuilen onder een boom: bomen trekken bliksem aan. Vooral alleenstaande bomen, bosranden en metalen constructies moeten vermeden worden. De laatste kunnen direct (aanraking) of indirect (nabijheid) de bliksem naar je toe leiden. Hou rekening met onverwacht veel wind en felle hagelbuien, die kans op onderkoeling verhogen.
HARDE WIND
Harde wind veroorzaakt meestal hoge golven, en daarmee buiswater en onstabiliteit van de sloep. Buiswater kan onderkoeling veroorzaken of versterken, en een onstabiele sloep verhoogt de kans van een man overboord, met name de stuur. Een verstandige stuur draagt altijd een reddingsvest, maar doet dit zeker als het hard waait! Zorg dat je de grenzen van sloep en bemanning kent, en respecteer deze.
MIST/ SLECHT ZICHT
Bij motregen kan het zicht snel verslechteren. Mist kan soms snel ontstaan. In het voorjaar en de zomer kan zeevlam zeer snel een stuk landinwaarts trekken en het zicht snel doen verslechteren. Er is sprake van slecht zicht bij een zicht van minder dan 1.000 meter op de hoofdvaarwegen en minder dan 400 meter op andere vaarwegen. Varen met slecht zicht is op veel wateren alleen toegestaan met een goedgekeurde radar en de bijbehorende eisen. Roeisloepen hebben dit niet en mogen dan simpelweg bij slecht zicht niet het water op. In mist en bij slecht zicht is er een verhoogd risico op een aanvaring, bovendien kan een stuur die niet goed bekend is met het vaarwater snel gedesoriënteerd raken. Bij kans op mist zal een bekwame stuur de training annuleren. Als je op een vaarwater vaart waar radar verplicht is dien je zo snel mogelijk de dichtstbijzijnde geschikte plek te zoeken om stil te gaan liggen. Pas direct je snelheid aan, luister indien marifoon aan boord het juiste marifoonkanaal uit (kanaal 10, schip-schip verkeer, of aangewezen marifoonkanaal, blokkanaal) en hou strak stuurboordwal aan zolang je nog zoekt naar een geschikte ligplaats. Als je op een vaarwater zit waar radar niet verplicht is, mag je doorvaren zolang dit veilig kan. Je mag met een misthoorn een mistsein geven. Zorg dus voor een hoorn aan boord. Pas in ieder geval je snelheid aan, en blijf indien mogelijk goed stuurboordwal. Een bekwame stuur heeft voldoende kennis van het vaarwater en hulp van een gps/navigatieapp om snel en veilig de/een haven op te zoeken. Uit voorzorg vraagt de stuur aan iedere opvarende om een reddingsvest te dragen. In seizoenen met verhoogde kans op mist is een goede radarreflector aan boord een must! Meer info, klik hier >>